Resepi Udang Goreng Kunyit Sedap

Resepi udang goreng kunyit sedap – Udang adalah haiwan marin yang mudah yang kita dapati di pasaran. Sebagai haiwan lain daripada ikan, udang menjadi salah satu bahan yang dapat dijadikan berbagai hidangan seperti resepi udang masam manis dan yang boleh anda tengok yang sudah kami kongsi semalam iaitu resepi udang sambal dan resepi udang masak merah yang sangat sedap jer, tengoklah. Berbeza dengan ayam, udang boleh menjadi hidangan dengan ciri-ciri yang sangat berbeza. Banyak jenis udang yang boleh kita gunakan untuk membuat masakan. Udang galah adalah salah satu yang kita gunakan untuk memasak.

Udang harimau jugak sedap pula, anda pun dah pasti pernah masak guna udang harimau yang boleh didapat dipasar. Udang harimau begitu dicari dan ramai sanggup membelinya, walaupun harganya mencecah sehingga RM130 sekilogram.

Resepi udang goreng kunyit

Kelmarin tu saya dah kongsikan banyak-banyak resepi daripada bahan udang, boleh tengok sendiri lah.

Resepi udang goreng kunyit ni memang makanan kegemaran saya seisi keluarga dan paling se. Memang sehari dalam seminggu mesti ada masak udang kalo tak gitu tak sedap. Tapi udang saya ni kami makan dengan nasik je. Anak-anak dan suami saya tak makan nasi impit atau pulut kuning tu. Tak berapa suka. Jadi makan udang dengan nasi panas pun dah boleh habis satu periuk nasi. Nampak sangat udang kunyit saya ni memang sedap kan?

Satu sebab kenapa saya suka masak udang ni ialah udang kunyit goreng ni tahan lama. Yang tak tahan tu perut ni, udah mulai risau tak tahan ingin makan. Jom tengok ni resepi udang goreng kunyit yang sedap.

Bahan perasa:

  • 1/2 kg udang kecil atau galah
  • 1 1/2 sudu teh serbuk kunyit (boleh menggunakan kira-kira 2 keping kunyit segar setiap 5 cm panjang)
  • 2 sudu air asam jawa
  • Garam 1 sudu teh
  • 1 sudu teh serbuk penaik double acting (pilihan)
  • 4 ulas bawang putih dibumbui
  • 1 cm halia ditumbuk
  • 1 sudu sos tiram

Cara-cara ponyediaan udang goreng kunyit:

  1. Basuh udang sehingga bersih, gunakan jenis udang kecil agar mudah apabila digoreng. Keluarkan kepala dan kulit.
  2. Masukkan udang dan semua rempah ke dalam mangkuk, kacau rata. Rasa garam, tambah garam jika kurang masin.Resepi udang goreng kunyit bahan
  3. Sedia sedikit lebih banyak minyak dalam kuali, panaskan sehingga ia benar-benar panas. Goreng udang hingga garing dan rangub. Cubalah minyak merendam udang untuk matang dan kering. Kacau dan masak semasa menggoreng, Balik udang sehingga rangup, keluarkan dan longkang. Udang sedia dimakan. Super yummy!

Resepi yang sangat mudah, nak try lah dirumah. Moga ianya membantu korang yang mungkin tengah kebuntuan nak masak apa hari ni. Menu paling senang ringkas udang goreng. Nak mahu kan resepi udang kunyit berkuah boleh tengok yang dah kami kongsi, kerena enak dan sedap pulak.

Selamat mencuba!

Resepi Udang Goreng Kunyit Sedap | Dinda | 4.5